Blog

‘Start bij het lijk. (…) Ik bedoel dat je niet chronologisch hoeft te schrijven.’

(uit: Hoe ik per ongeluk een boek schreef, Annet Huizing, Lemniscaat, Rotterdam, 2014)

Laat leerlingen meedenken!

  Elke maand bezoek ik een school, afwisselend in het primair en voortgezet onderwijs. Voor mij zijn deze schoolbezoeken onmisbaar om mijn werk als onderwijskundige goed te kunnen doen. Ze leveren een schat aan kennis, ideeën en inzichten op die ik graag weer gebruik!...

Lees meer

Brief aan jezelf

Een tijdje terug bezocht ik een school voor voortgezet onderwijs. Ik sprak tijdens de lunchpauze met docenten en hoorde meer over projecten die op school gedaan werden. Een van die projecten intrigeerde me: Brief aan jezelf. In het kort: alle leerlingen schrijven in...

Lees meer

Waarom moeten we dit leren?

  Februari 2013. Ik ben op schoolbezoek bij 2College Durendael in Oisterwijk, een grote scholengemeenschap met zo’n 1700 leerlingen, verdeeld over alle richtingen en niveaus. Voor het eerst sinds mijn eigen schooltijd bezoek ik een VO-school en er gaat een wereld voor...

Lees meer

Complimenten!

‘Wat zit je haar goed!’ ‘Wat fijn dat je altijd zo goed naar me luistert.' ‘Wat ben je gegroeid in het racefietsen.’ ‘Wat heb je een mooie blog geschreven!’ ‘Het is een feest om aan jouw kopij te werken!’ Complimenten, iedereen wordt er blij van. Toch is het niet...

Lees meer

Doen waar je gelukkig van wordt

Nog een paar uur en dan zit 2012 erop. Een bijzonder jaar, met voor mij in ieder geval twee hoogtepunten, die meer met elkaar te maken hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Op 7 juni 2012 fietste ik drie keer Alpe d’Huez op, tijdens Alpe d’HuZes 2012. Drie...

Lees meer