Complimenten!

door | 6 feb 2013

‘Wat zit je haar goed!’
‘Wat fijn dat je altijd zo goed naar me luistert.’
‘Wat ben je gegroeid in het racefietsen.’
‘Wat heb je een mooie blog geschreven!’
‘Het is een feest om aan jouw kopij te werken!’

Complimenten, iedereen wordt er blij van. Toch is het niet altijd vanzelfsprekend om complimenten uit te delen. Je vergeet het gewoon, in de waan van de dag ben je blij als je tijd hebt om de kritiekpunten op auteurskopij te verzamelen en kom je niet altijd toe aan de positieve feedback, je vindt dat iemand gewoon z’n werk goed moet doen, …

Complimenten ontvangen is vaak nog lastiger. ‘Ik doe toch gewoon mijn werk?’ ‘Zo goed fiets ik niet, hoor. Anderen zijn veel beter.’ ‘Ach, ik heb m’n best gedaan…’ Maar ondertussen maakt je hart tóch even een sprongetje, voel je je even warm worden van binnen en schiet je energielevel omhoog. Want een compliment krijgen is gewoon fijn!

Op 1 maart is het Nationale Complimentendag. Een leuk initiatief. Ik verheug me al op de positiviteit in mijn Twitter-timeline. Maar… moet het niet elke dag Nationale Complimentendag zijn?

Onlangs bezocht ik OBS Steigereiland, een leuke, moderne montessorischool in de Amsterdamse wijk IJburg. Wat me opvalt: de vriendelijke, open sfeer, de leuke kinderen, het lichte en ruime schoolgebouw, de uitgebreide bibliotheek, de enthousiaste leerkrachten, de prettige manier waarop kinderen samenwerken, elkaar verder helpen, elkaar troosten en voor elkaar opkomen. En vooral: de ongedwongen en eerlijke manier waarop ze elkaar complimenten geven.

In groep 3-4-5 van Ellen liggen op de kast een stuk of drie complimentenkaartjes: kaartjes met een opgestoken duim. De kinderen mogen vrijwillig en op een zelfgekozen moment een kaartje pakken en dit op het tafeltje leggen van een kind dat ze een compliment willen geven. Enkele keren per dag vraagt Ellen wie het kaartje heeft neergelegd en welk compliment erbij hoort. Dit levert mooie reacties op: ‘je hebt vanmorgen zo lekker stil gewerkt en dat vond ik heel fijn!’ of ‘je hebt me goed geholpen met rekenen’. De complimenten worden met grote trots door stralende kinderen in ontvangst genomen.

Vervolgens bezoek ik groep 6-7-8 van Floor. Hier hangt het lokaal vol met geknutselde zonnen. In het midden staat de naam van een kind. De zonnestralen bevatten complimenten van klasgenootjes, voorzien van de naam van de afzender: ‘je kunt heel goed dansen!’, ‘je bent heel mooi en lief’, ‘je maakt veel grapjes’, ‘je kunt goed vrienden maken’. Bijzonder om te zien dat de complimenten niet alleen gaan over schoolse zaken (‘je kunt goed rekenen’) of uiterlijkheden (‘je bent heel knap’), maar ook over de mooie karaktereigenschappen van kinderen (‘je kunt goed vrienden maken’, ‘je bent altijd vrolijk’). Voor elk kind hangt er een volle, stralende zon met de mooiste teksten!

Terug naar de middenbouw, in groep 3-4-5 van Suzanne. Hier hangt op het bord achterin de klas het ‘zonnetje van de week’: een kleurige zon met in het midden de naam en een foto van het zonnetje van de week. Daaromheen hebben klasgenootjes mooie complimenten geschreven. Wat moet het fijn zijn om het zonnetje van de week te zijn!

Vlak voordat de bel gaat en ik weer naar huis ga, probeert een meisje uit groep 4 onder de les mijn aandacht te trekken. Ze lacht naar me, wil iets zeggen, frummelt aan haar oren. Ik begrijp haar niet, waarna ze opspringt, naar me toe rent en enthousiast fluistert: ‘wat heeft ú mooie oorbellen!’

Elke dag Nationale Complimentendag. Wie doet er mee?