IEP LVS groep 8 – Begrijpend lezen (Bureau ICE)

In opdracht van Bureau ICE werkte ik in 2021 aan de ontwikkeling van toetsen Begrijpend Lezen voor het IEP Leerlingvolgsysteem.

IEP is een volgsysteem waarbij niet alleen gekeken wordt naar rekenen en taal, maar naar het complete kind. Dus bijvoorbeeld ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. De visie van IEP: ‘Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is.’

Voor het onderdeel Taal werkte ik aan toetsen Begrijpend Lezen voor groep 8.

Mijn werkzaamheden bestonden uit het schrijven van vier teksten: twee instructieteksten, een informatieve tekst en een betogende tekst.

In verband met geheimhouding is het niet mogelijk om (delen) van de teksten hier te laten zien.