Quizzen Kinderboekenweek 2019 (Squla)

In opdracht van Squla werkte ik in 2019 aan de ontwikkeling van begrijpend lezen quizzen voor de Kinderboekenweek 2019.

Squla is een online leerplatform waarop peuters en leerlingen uit groep 1 t/m 8 spelend kunnen leren in alle vakken van de basisschool. Squla werkt regelmatig samen met partners. In samenwerking met de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) zijn quizzen ontwikkeld bij de kerntitels van de Kinderboekenweek 2019, het Kinderboekenweekgeschenk en de Kinderboekenweek in het algemeen. De quizzen blijven ook na de Kinderboekenweek beschikbaar voor Squla-abonnees. Door Met14 zijn bij een deel van de quizzen leuke auteursfilmpjes ontwikkeld.

Het gaat om quizzen voor begrijpend lezen. Daarnaast zijn er hier en daar ook vragen opgenomen die meer betrekking hebben op spelen met taal, het plezier beleven aan taal. Na overleg is ervoor gekozen om de kerntitels voor de groepen 1 t/m 3 buiten beschouwing te laten en de volgende quizzen te ontwikkelen:

Algemeen

  • Kinderboekenweek 2019 – Algemeen
  • Kinderboekenweekgeschenk Haaientanden (Anna Woltz) – groep 4-5
  • Kinderboekenweekgeschenk Haaientanden (Anna Woltz) – groep 6-7-8

 

Groep 4

  • De liedjesatlas (Koos Meinderts)
  • Alle hens aan dek (Bette Westera)
  • Het stuur van Tuur (Riet Wille)
  • Ik reis de wereld rond (Henrietta Drane)
  • De veerman (Paula Gerritsen)

 

Groep 5-6

  • Pech onderweg – over barre tochten en rampzalige reisjes (Jozua Douglas & Tosca Menten)
  • Zo werkt het! Machines en voertuigen (John Farndon)
  • Niemand houdt Don Carlo tegen (Oliver Scherz)
  • Abeltje (Annie M.G. Schmidt)
  • Dr. Proktors teletijdtobbe (Jo Nesbø)

 

Groep 7-8

  • Bestemming onbekend (Paul Mosier)
  • De reis van Yarim (Hans Hagen)
  • Boreas en de zeven zeeën (Mina Witteman)
  • Auto’s, treinen en vliegtuigen (Clive Gifford)
  • Rivieren (Peter Goes)

 

Mijn werkzaamheden bestonden uit:

  • meedenken over het quizconcept;
  • schrijven van een inhoudelijk projectplan;
  • ontwikkelen van de bovengenoemde quizzen (tekstfragmenten en afbeeldingen selecteren en hier vragen bij ontwikkelen – 10 vragen per quiz, verschillende vraagtypes);
  • invoeren van de content in een zogenoemde importsheet;
  • controle van de ingevoerde quizzen.