Herziening Wereldleziger (Cubiss)
In opdracht van Cubiss werkte ik in 2018 aan de inhoudelijke herziening van Wereldleziger.
Dit is een online opdrachtenspel voor leerlingen in groep 7 en 8 van het basisonderwijs, dat bestaat uit 101 gevarieerde opdrachten. Door deze opdrachten worden de leerlingen gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. De vijf zintuigen (voelen, proeven, ruiken, zien en horen) vormen, als manier om de wereld om ons heen te ‘lezen’, de basis voor de opdrachten. De opdrachten duren gemiddeld 15 minuten en variëren van klassikale opdrachten tot opdrachten die de leerlingen thuis moeten uitvoeren.
Mijn werkzaamheden bestonden uit:
- het controleren van alle links naar websites en filmpjes in de opdrachten en het zoeken naar alternatieven voor links die niet meer werken (alternatieven die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke opdracht blijven);
- het vervangen van alle links naar de website www.leesplein.nl (niet meer beschikbaar) door alternatieven;
- het vervangen van opdrachten die achterhaald en/of niet meer uitvoerbaar zijn door alternatieve opdrachten.
