Leesbevordering

Ik ben een boekenkind.
Ik kom uit een wereld van verhalen 
en ik reis rond 
op de golven van mijn fantasie … 

(uit: Een wereld van verhalen, Oliver Jeffers & Sam Winston, Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren, Hoorn, 2016)

Leesplezier thuis… en op school!

Als kind was ik al een lezer. Mijn moeder las veel voor (Otje en Floddertje, maar ook Spaghetti van Menetti en Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos). Mijn vader las ook voor, maar vertelde ook zelfbedachte verhaaltjes over drie kleine biggetjes die een fiets wonnen, en over Jochem en Freerkje en de bokkenwagen, een verhaal dat hij als kind hoorde van zíjn vader, mijn opa. We gingen naar de bibliotheek en met mijn verjaardag en met Sinterklaas kreeg ik altijd een boek. Meestal uit de categorie ‘goede boeken’. 

Toen ik eenmaal zelf kon lezen, verslond ik de boeken uit de schoolbibliotheek. Ik las op school vooral series: Pitty naar kostschoolDe olijke tweeling, De dolle tweeling, Tup en Joep, … Ik genoot van de verhalen, ontdekte werelden die ik zelf niet kende (zo’n kostschool leek me wel wat ;-)) en breidde elke dag mijn taal en kennis van de wereld uit.

Want… Wie leest, ontdekt de wereld. Kinderen die voorgelezen worden, breiden jaarlijks hun woordenschat met duizenden woorden uit. Door te lezen ontwikkel je je empathisch vermogen. Boeken bieden spiegels om meer over jezelf te leren en vensters op de wereld om je heen. Voorlezen en zelf lezen stimuleren de taalontwikkeling en de fantasie. Er is een verband tussen geletterdheid en gezondheid, algemene ontwikkeling en arbeidskansen. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Dat lezen belangrijk is, weten we wel. Dat lezen daarnaast ook leuk is, heeft nog niet iedereen ontdekt. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een boek is. En heb je eenmaal leesplezier ontdekt, dan word je misschien wel een blijvende lezer. Daarnaast zijn kinderboeken een fantastisch leermiddel in de klas (naast of zelfs ter vervanging van methodes).

Heel graag lever ik een bijdrage aan het ontwikkelen van leesplezier en leesmotivatie van kinderen en leerkrachten en het gebruik van kinderboeken in het basisonderwijs.        

Werkzaamheden

Denk bij leesbevorderingsactiviteiten o.a. aan:

  • adviesgesprekken met directies en leescoördinatoren over leesbeleid en leesplannen;
  • trainingen, workshops en inspiratiebijeenkomsten (denk aan: titelkennis) voor leerkrachten;
  • leesclubs voor kinderen, leerkrachten en ouders;
  • leesbevorderingsactiviteiten (eventueel gekoppeld aan mediawijsheid) in de klas;
  • het (her)inrichten van schoolbibliotheken met actuele jeugdliteratuur (en/of advisering hierover);
  • het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten binnen de bibliotheek;
  • het (door)ontwikkelen van het educatief aanbod van bibliotheken.

Voorbeelden

Een toelichting op recente projecten op het gebied van ‘Leesbevordering’ vindt u in mijn Portfolio.