Onderwijskundige redactie

Sammy is een husselaar, dat betekent dat hij de letters door elkaar husselt en dat is extra knap. In plaats van bijvoorbeeld ‘beetje scheef’ schrijft hij ‘scheetje beef’. ‘Dat heet Creatief Schrijven,’ zei mees Kees.

(uit: Mees Kees in de gloria, Mirjam Oldenhave, Uitgeverij Ploegsma, Amsterdam, 2010)

Inhoud, didactiek en taalgebruik

Bij onderwijskundige (eind)redactie gaat het om veel meer dan om punten en komma’s. Uiteraard neem ik die ook mee, maar bovenal beoordeel ik educatieve auteurskopij op inhoud, didactiek en taalgebruik. Denk hierbij aan:

  • Past het niveau van leesteksten en opdrachten bij de doelgroep?
  • Sluiten de lessen aan bij het vooraf bedachte educatieve concept?
  • Is de inhoud juist en volledig?
  • Zijn de werkvormen in opdrachten gevarieerd?
  • Zijn de leerdoelen helder geformuleerd?
  • Is er sprake van een doorgaande leerlijn?
  • Sluiten instructie, oefeningen en opdrachten aan bij de leerdoelen?
  • Is er een goede opbouw binnen de lessen en over de lessen heen?
  • Is er voldoende aandacht voor differentiatie (naar tempo en/of niveau)?
  • Zijn de toetsen valide (toetsen ze wat ze moeten toetsen)?
  • Zijn spelling, grammatica en interpunctie correct?
  • Is de structuur van een tekst helder?

De redactie kan variëren van eenvoudig correctiewerk en het geven van feedback aan een auteur tot het uitgebreid bewerken of zelfs volledig herschrijven van de auteurskopij tot definitieve kopij.

Folio en digitaal

Ik heb ruime ervaring met het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal. Ik kan u helpen bij het:

  • omzetten van folio-content naar digitale content;
  • werken in een content management systeem (CMS);
  • beoordelen van content voor digitale toepassingen.

Niet alleen tekst!

Lesmateriaal bestaat uit veel meer dan tekst. Als onderwijskundig redacteur heb ik daarom niet alleen oog voor tekst, maar zeker ook voor beeld (foto’s en illustraties), audio, film en animatie. Ik ben inzetbaar voor het:

  • maken van een beeldplan;
  • beoordelen en schrijven van beeldomschrijvingen en het maken van beeldlijsten;
  • opstellen van instructies voor illustratoren, fotografen en beeldverwervers;
  • ontwikkelen van storyboards/scripts voor films en animaties;
  • opstellen van audioscripts;
  • bijwonen en begeleiden van audio- en filmopnames;
  • beoordelen van door anderen geschreven film- en animatiescripts;
  • beoordelen van foto’s, illustraties, films en animaties;

Voorbeelden

Een toelichting op recente projecten op het gebied van ‘Onderwijskundige redactie’ vindt u in mijn Portfolio.