10 jaar! (oftewel: Goud – deel 2)

door | 12 sep 2022

Op 1 september jl. bestond mijn bedrijf, Marit van der Veer – Onderwijskundig ontwerp & Tekstontwikkeling, tien jaar. Tien jaar met pieken en dalen, met successen en mislukkingen, met plezier en stress, met volle werkweken en lege agenda’s, met kleine klusjes en langdurige projecten en met vallen en opstaan.

Een mijlpaal! En… een perfect moment voor een doorstart. Hoezo, een doorstart? Ik neem je even mee terug naar het voorjaar van 2021.

Een gouden combinatie

Begin juni 2021 kondigde ik in mijn blog ‘Goud’ aan dat ik mijn werk als zelfstandig onderwijskundige ging combineren met een baan in loondienst. Ik had drie wensen: meer de praktijk in, bij een clubje horen en een beetje financiële rust na mijn kanker. Tegelijkertijd wilde ik ook graag mijn zzp-werk voortzetten, want daar had ik nog altijd veel plezier in.

Vanaf 15 juni 2021 werkte ik op maandag, dinsdag en woensdag als leesmediaconsulent bij Bibliotheek Rijn en Venen en op donderdag en vrijdag ‘voor mezelf’. Eten van twee walletjes, the best of both worlds, noem het zoals je wilt. Een gouden combinatie, zo noemde ik het.

Gouden ervaringen

Ik startte vol enthousiasme – zoals ik ben: 100 procent erin! – en maakte kennis met mijn superfijne en inspirerende collega’s (hallo, clubje!). Ik ontdekte wat de bibliotheek allemaal te bieden heeft (véél meer dan boeken uitlenen), ontmoette de directeuren en leescoördinatoren van de negen basisscholen die ik zou gaan begeleiden (hoera, onderwijspraktijk!) en ging aan de slag. Lessen werden ingepland en afspraken werden gemaakt. Ik racete met de auto van hot naar her door het prachtige Groene Hart (en fantaseerde al over tochtjes op de racefiets van school naar school als een leesbevorderende Dappere Ridster), beleefde een zeer intensieve maar ook geweldige Kinderboekenweek, ontdekte dat ik het lesgeven spannend en intensief maar vooral ook heel leuk vond, en genoot intens van de contacten met kinderen en leerkrachten. Ik boekte successen (‘Juf, ik lees nu voor het eerst echt een boek!’), las zelf veel prachtige boeken en praatte daarover met collega’s, verzorgde boekpromoties in allerlei leuke vormen, was aanwezig bij de superleuke cursus Open Boek (waarin leerkrachten opgeleid worden tot leescoördinator), had voor het eerst sinds jaren een geweldig personeelsuitje. En ik leerde elke dag. Gouden ervaringen genoeg, dus. Maar toch…

Het was niet alles goud wat er blonk

Ik liep ook tegen dingen aan. Het bedienen van negen scholen in 24 uur (plus voorbereiding en een reistijd van minimaal twee uur per dag op een steeds drukker wordende snelweg) bleek toch wel erg intensief. Té intensief. Natuurlijk hoefde ik niet elke week naar al die scholen, maar ze waren er wel altijd allemaal: in mijn telefoon, in mijn mailbox en vooral in mijn hoofd. Qua uren paste het wel, maar in mijn hoofd paste het niet, niet op de manier waarop ik de functie van leesconsulent wilde invullen.

De gouden combinatie bleek daardoor toch geen gouden combinatie: na drie dagen leesconsulent zijn was ik vaak zó moe, dat er van de zzp-dagen weinig meer terechtkwam. En dat was nu juist wél de bedoeling. In plaats van (financiële) rust ontstond er meer stress.

Ook miste ik mijn vak. Ik kon als leesconsulent mijn onderwijskundige ei minder goed kwijt dan ik had gehoopt. Het geven van de leesbevorderingslessen vond (en vind) ik ontzettend leuk. Maar ik wil méér. Het doel ‘alle kinderen aan het lezen krijgen en leesplezier laten ontdekken’ gaan we volgens mij bereiken als lezen écht een onderdeel van het curriculum is, als leerkrachten elke dag met lezen en leesbevordering bezig zijn, als boekenkringen en boekpromoties regelmatig op het rooster staan, als kinderboeken worden ingezet als effectief leermiddel bij alle vakken, als de hele school uitstraalt: lezen is leuk, wij vinden lezen belangrijk en voor iedereen is er een boek. En dus wil ik mijn aandacht verleggen van de ‘losse’ lessen in de klas naar deskundigheidsbevordering en inspiratie van leerkrachten in het vormgeven van effectief en motiverend leesonderwijs. Híer wil ik graag mijn onderwijskundige kennis en ervaring voor inzetten.

Het was een heel leuk jaar. Een leerzaam jaar ook. Maar ik zat als leesconsulent niet helemaal op mijn plek.

En dus… ben ik sinds 1 september 2022 weer volledig zzp’er!

Gouden lessen

Elke stap in je leven brengt je verder. Deze ook. Er zijn genoeg gouden lessen te halen uit mijn bieb-avontuur:

Les 1: Ik heb ontdekt (of beter: bevestigd zien worden) dat ik héél blij word van werken op het snijvlak van onderwijs en lezen/leesbevordering. Het plezier en geluk dat ik zelf haal uit mooie (kinder)boeken, gun ik ieder kind. Ieder mens. Daarom ga ik hier zeker mee verder. Hoe? Dat komt straks.

Les 2: Kinderen zijn GOUD. Ze zijn eerlijk, open, direct. Je ziet gelijk of ze enthousiast zijn, of helemaal niet. Ze zijn ontzettend grappig. Soms aandoenlijk. En soms ook gewoon vervelend. Een greep uit de mooiste uitspraken:

‘Ik lees nu voor het eerst in mijn leven echt een boek!’ (jongen, groep 7, glimmend van trots)

‘Oh wauw, die tekeningen! Ik wil dat boek niet lenen, ik wil het hébben. Ik vind die tekeningen zó mooi!’ (jongen, groep 6, over de illustraties van Linde Faas)

‘Wat is jóuw lievelingsboek, juf? Hebben we dat hier in de schoolbieb? Dan wil ik het lezen.’ (meisje, groep 8, in de leesclub)

‘Juf, ik heb nieuwe schoenen!’ (jongen, groep 3, nadat de les al was afgelopen en ik echt, echt, écht door moest naar de volgende groep, maar nog één kind de gelegenheid gaf om een SUPERBELANGRIJKE vraag te stellen)

‘Ik heb een heel mooi boek gelezen. Was een tip van haar [subtiel knikje naar mij]. Dat is ook wel iets voor jou!’ (jongen 1 tegen jongen 2, in de leesclub)

‘De kinderen zien altijd erg uit naar je komst.’ (juf in een middenbouwgroep)

‘Mag ik dat boek van jou lenen?’ (jongen, groep 8, toen ik een boek uit mijn privécollectie meenam naar school)

‘Jij geeft écht leuke boekentips. Ik wil heus wel lezen, maar ik weet nooit wat ik moet pakken. Nu heb ik een hele lijst.’ (meisje, groep 7, in de leesclub)

‘Maar juf, jij mág niet weg, ik wil het gewoon niet, jij bent zo lief!’ (meisje, groep 4, nadat ik vertelde dat ik na de zomervakantie niet meer terug zou komen op school)

Les 3: Lesgeven is voor mij nieuw, intensief en soms ontzettend spannend, maar ook FANTASTISCH. De droom van de 6-jarige Marit (‘Later word ik juf’) is niet vervlogen, wel aangewakkerd.

Les 4: Leesconsulenten hebben op basisscholen een grote meerwaarde, maar naar mijn mening moet de aanpak van leesconsulenten wel ‘duurzamer’. Gelukkig zitten scholen vol met enthousiaste, betrokken, goede leerkrachten. Aan ons – leesbevorderaars, leesconsulenten, onderwijskundigen – de prachtige taak om die leerkrachten te motiveren, te ondersteunen en te inspireren.

Les 5: De bibliotheek is een ambitieuze organisatie, die sterk in ontwikkeling is. Er gebeurt zo veel meer dan alleen het uitlenen van boeken. Een prachtig cultureel aanbod voor jong en oud, (digi)taallessen voor volwassenen, informatie en inspiratie over duurzaamheid, creatieve activiteiten (3D-ontwerpen, robots programmeren, green screen strips maken, wetenschap & techniek) in de Maakplaats, superleuke activiteiten om jongeren te verbinden (tot hip hop in de bieb aan toe), gave projecten op het gebied van cultureel erfgoed, … Een organisatie om te blijven volgen! 

Een gouden toekomst?

Vandaag is het 12 september 2022 en ben ik alweer twaalf dagen op weg sinds mijn doorstart. Ik voel me uitgerust, energiek, gezond en gelukkig, maar vind het ook spannend. Ik heb inmiddels twee leuke opdrachten, maar genoeg is het nog niet. Acquireren dus! Mijn website is op orde, alles is geactualiseerd en bijgewerkt (behalve de foto’s; daarvoor zoek ik nog een sponsor, haha), en het mooiste… ik heb ‘Leesbevordering’ toegevoegd aan mijn zzp-aanbod!

Heel graag lever ik een bijdrage aan het leesplezier en de leesmotivatie van leerlingen en leerkrachten in het basisonderwijs, en het gebruik van kinderboeken in de klas. Lees er hier meer over.

Verder blijf ik doen wat ik altijd al deed: educatief schrijven, onderwijskundige redactie, auteursbegeleiding en tekstschrijven voor diverse doelgroepen en organisaties.

Stiekem toch een gouden combi dus ;-).